fredag 13 januari 2012

Kycklingsatay, nudlar och helt hemmagjord jordnötssås.

Stärkt av framgången med kycklingsoppan fortsätter korståget.

Här tog jag kycklingfile och skar i skivor längs med, lade dom i en marinad på ett par msk ljus soya, ett par tsk fishsauce, en msk mirin, ett bra lass ingefära och koriander i pulverform. där fick det ligga 20-30 minuter.

Under tiden minns jag att jag käkat upp dom salta jordnötterna dagen innan.
Hittar en påse jordnötter med skal längst bak i skafferiet, sätter igång att skala så det sprutar om det.

När jag har 2 dl skalade jordnötter hettar jag upp en panna och börjar rosta nötterna. droppar i några droppar neutral olja (raps) hade jag haft jordnötsolja hade jag tagit det.

låter dom svalna något innan jag pytsar ner dom i mixern och kör tillsammans med lite röd chilipaste och ett par nypor flingsalt.

ner med nötmjölet i en kastrull, häller på några dl kokosmjölk och låter det hela koka upp. smakar av med mer chili, salt och koriander om det behövs.

Satay ska ju egentligen grillas, Men när det ösregnar och stormen ligger på från norr är jag inte sygen på att tända grillen även om jag är den i bostadsområdet som har störst brikettförbrukning per år av alla så blev det lite fusk.
Dom stektes!  utan pinnar tillochmed!
hög temp, en msk olja i pannan och snabbt fräs för stekyta, sen ner i en annan gryta där dom fick brässera i sin marinad som jag kokt upp tillsammans med sweet chili sås från ica...

Med lite nudlar så blev det helt ok rätt en vardag.
Saknade grönsaker, hade varit gott med knaprig broccoli som frästs upp i woken, man kan inte ha allt för idag glömde jag det gröna.

Dag 2 av 100 dagars bloggande i sträck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar