söndag 15 januari 2012

Söndagskyckling med gräddsås och potäter.

Beställde ett lass olika rubs från barbecue-store.com i Usa för nån vecka sen.
och fick mail idag med info att mitt paket gått från Van Nuys via L.A., Cicinnati till Lepzig och London Heathrow och är just nu i skrivande stund på väg till Sverige..


Med rub i skallen när två fina gårdskycklingar skulle tillagas i dag satte jag mig och googlade rubrecept.
Hittade detta och modifierade det efter vad vi hade hemma.

Nygnuggat och nyinsatt i ugnen
Gnuggade in rubben i kyllingen, delade en citron i 8 klyftor, körde in 4 i varje tillsammans med en näve rub och ett par matskedar torkad persilja. Slantade ett par morötter och delade ett par vitlöksklyftor.
Ett par klickar smör på toppen och in i ugnen i
150 grader i flera timmar.  (typ 3)
En remsa folie över delarna som ligger högst upp i ugnen för att inte bränna fåglarna.





tre timmar senare tar jag ut pjoddarna, häller av spadet i en kastrull, på med en dl grädde och kokar upp.

under tiden skivar jag upp ett par bakpotatisar i cm tjocka skivor och lägger dom i en ugnsform. Slår på lite olja och strör på lite av rubben jag hade till fåglarna.
Bakas i nedre delen av ugnen den sista 30-40 minuterna tillsammans med kycklingen.

Mini Junior satte i sig tre klubbor och ett bröst.  Det är ett säkert tecken på att det var gott...




Dag 4 av 100 dagars bloggande i sträck, Det pågår en 100dagars bloggutmaning som startades här: bisonblog som många redan hakat på, så även jag. bloggar du? häng då på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar