torsdag 17 februari 2011

Fransk Löksoppa

Jag hade gått och varit sjukt sugen på löksoppa i en vecka nu, men ingen i familjen har visat något intresse för mina cravings.

i kväll fick jag tillfälle.
halva familjen åkte till Ju-jutsu och den minste hade beställt spaghetti bolognese.
hans mat var fixad på 10 minuter, hade en burk i frysen och att veva lite pasta i maskinen och koka pastan tog lika lång tid som att mickra bolognesen.

under tiden gjorde jag löksoppan.

2 portioner.

2 gula lökar.
2-3 msk smör.
2 msk mjöl.
1 tsk timjan.
2 krm vitpeppar.
1 lagerblad.
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning eller 2 msk kycklingfond.
1 dl vitt vin.



Skala och skär lökarna i tunna skivor.
Fräs dem guldgula i smöret i en gryta.
Strö över mjölet och rör om.
Tillsätt vatten, smulade buljongtärningar/fond och kryddor.
Koka under lock på svag värme ca 15 min.
Smaksätt ev med vitt vin.
du behöver inget salt det finns tillräckligt med salt i buljongen/fonden.

ta upp lagerbladet, strö över krutonger, häll upp en god öl och njut.
det går hur fint som helst att gratinera soppan i ugn med en skiva bröd med ost på.
jag kände inte att jag hade tid att vänta på gratineringen så jag skippade det momentet.

detta var sjukt gott och kommer att göras igen, kan garantera att resten av familjen kommer att gilla det.
(bilden är stulen från nånstans på webben)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar