söndag 3 april 2011

Pancettan är klar (tror jag)

Tog ner Pancettan från vinden i dag.
den har mörknat avsevärt och blivit hård, (fortfarande mjuk i mitten)så som sig bör när den hängt i 4 veckor.
tror att jag ska låta den hänga ett par veckor till, kanske gnugga in lite mer salt om det går nu när köttet är torrt på ytan.
doften vet jag inte om jag gillar..
inte ruttet surt men lite syra i aromen(ska det vara så?).


Skar en skiva och stekte upp, det smakade fantastikt!
Nötigt rund men ändå lite hetta av chilin och svartpepparn som gnuggats in under insaltningen.
men jag saknar sältan som borde funnits där.
Samtidigt gnager tanken i bakhuvet; Botulism? blir jag matförgiftad eller har jag klarat av insaltningen rätt ?
Ligger jag och kör porslinsbuss om ett par timmar så vet jag..

Färdig pancetta















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar