lördag 14 januari 2012

God lördagsmiddag (om man är ute i god tid) Ett inlägg med mest gnäll och utan recept

Hade jobbat 14 timmar dagen innan och var rejält groggy när jag jag föll ur sängen halv tio..
Det tog nästan hela dagen innan jag kom igång.

Oftast brukar vi redan vid frukosten diskutera och bestämma vad vi ska ha till middag till kvällen.
Eftersom jag sov länge och fru exige åkte till gymet så blev det frulle när andan faller på..

resultatet blev att vi inte kom fram till något förrän framåt eftermiddagen när ungarna frågade vad vi skulle ha till middag.

-Lammkotletter!  svarade jag lite taget ur luften och barn #1 jublade medan #2 fick en grön nyans i ansiktet..
-Vi gör så här, vi lagar två olika kött men med samma tillbehör var mitt förslag.

Lösningen blev att vi skulle göra två lammkotlett och två ryggbiff.
Tillbehören skulle vara hemmagjorda timjansrösti med rödvinssås..

Iväg till den sedvanliga köpladan for vi tre av fyra i familjen.
plockade åt oss av grönsaker, fin potatis och fint kryddgrönt.
Går vidare till köttdisken och blir SÅ besviken, Inget lammkött att tala om, ett litet paket enkelkotlett låg där ensamt och lite vilset, för alldeles för mycket pengar per kilo (hur mycket har jag förträngt).
Snabb omplanering, alla får ryggbiff...   MEN!  Den såg så tråkig ut att jag höll på att gå upp i limningen, ljust rosa och snustorr..
vi kör till det där andra storköpet som vi inte brukar handla hos men som är känt för sitt fina kött.
sagt och gjort, till kassan för att betala det vi redan plockat på oss och vidare till nästa affär.

väl där i deras köttdisk blir jag lika ledsen, dom har inget lamm överhuvudtaget...
samma kedja har en butik till strax utanför stan med en köttdisk som är mer än dubbelt så stor, där bör vi kunna hitta det vi söker.  
-ICKE !!   inte där heller..   Nu vet jag att det inte är säsong för lamm, men ändå..
här fanns iofs ryggbiff som såg fin ut..  men nu hade jag tappat sugen helt, familjen får tugga ryggbiff, jag ska ha choucroute, Surkål med en massa goda kötttillbehör..
plockade på mig ett paket kabanoss, lite rökt fläsk och några bratwurstar..

Letade upp ett recept på nätet,  hittade ett på tasteline -choucroute garnie.

Det blev heller inga rösti utan vanliga klyftpotatisar ur påse i frysdisken.
stekte på ryggbiffen i grillpannan och lät dom gå klart i ugnen medans jag monterade det stekta korvarna och fläsket i kålen.

All mat klar samtidigt och middagen var serverad.
Ser ju inte alltför gott ut måste jag medge, men smaken var sjukt sanslös..

Jaja, jag vet, tror man att man kan vara ute en lördag eftermiddag och verkligen tro att man hittar bra kött i köttdiskarna så är man lite ute och cyklar.
Tror man sen att man hittar kanonbra kött överlag i köttdiskarna så har man parkerat cykeln i badkaret.


Dag 3 av 100 dagars bloggande i sträck, Det pågår en 100dagars bloggutmaning som startades här: bisonblog men som många redan hakat på, så även jag. bloggar du? häng då på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar